a) SPR:n Hämeen piirin vastaanottokeskusten johtaja Minna Jussila...
– Kyllä se yleistä on, että ihmisillä on pelkoja, kun ei tiedetä mitä on tulossa ja mitä tapahtuu.
...
– Olen ollut kuusi vuotta SPR:n Hämeen piirin vastaanottokeskustoiminnassa, ensin Ruovedellä ja nyt täällä. Meillä on 300-paikkainen vastaanottokeskus Mänttä-Vilppulassa ja 250-paikkainen Lammilla, ja voin sanoa, että siihen nähden mitä ihmisiä liikkuu koko ajan, niin nämä ongelmat ja pelot ovat hyvin liioiteltuja.
...
Jussila kannustaa paikallisia asukkaita tekemään yhteistyötä SPR:n henkilökunnan kanssa.
– Toivomme yhteydenottoa keskukseen, jos ongelmia tai huolia tulee, niin voimme selvitellä asioita. Näin tämä on toiminut Lammillakin ja Mänttä-Vilppulassa kaikkien näiden vuosien ajan ja meillä on hyviä kokemuksia näistä selvittelyistä, kertoo Jussila. (Lähde: YLE)
vai
b1, Mänttä) Rakkaat asiakkaat väkeä on kesän aikana käynyt ruuhkaksi asti ja myyntipaikat täynnä, kiitos siitä! Tilanne ja tunnelma kirppiksellä on kuitenkin viimeaikoina käynyt niin tukalaksi ja kaoottiseksi, että olen vakavasti alkanut harkitsemaan suositun kirpputorin sulkemista .. Tilanne johtuu Mäntän vastaanottokeskuksen toiminnasta. Tämän on moni asiakas joutunut toteamaan. Pakolaisia on alkanut maleksia kirpputorilla. He tulevat suurina ryhminä, sotkevat myyntipaikat, rikkovat tavaroita, meluavat, eivät halua maksaa pyydettyä hintaa, etuilevat jonossa, tulevat juuri ennen sulkemisaikaa eivätkä halua lähteä pois. Minulla ei riitä energia enää tähän. Siivoan 2-3h heidän sotkujaan ylitöinä. Olen pyytänyt apua vastaanottokeskukselta. Sitä en saa, mitään ei voida tehdä. Pakolaisia tulee lisää eikä heitä ehditä kouluttaa / tehdä kotouttamissuunnitelmaa. Minun pitäisi palkata vartija ja siivooja, siihen ei ole varaa. Tuntuu että spr vie leivän nyt minun perheeltä. Toivon etten pahoita kenenkään mieltä, mutta en juuri keksi vaihtoehtoja. (Lähde: Hommaforum 6.8.2015)
...
– Mutta kyllä se on SPR:n velvollisuus hoitaa se asia, ettemme me muut joudu pelkäämään.
Samalla hän (Maiju Salmivirta) epäilee, ettei vastaanottokeskuksessa ymmärretä hänen omia resurssejaan yksinyrittäjänä.
– Sieltä ehdotettiin, että hankkisin tänne vartijan. Minä, yksinyrittäjä! Hyvä, että saan tästä itse palkkaa. Kaiken huippuhan oli tämä viimeinen, kun sieltä pyydettiin, että laajentaisin illan aukioloaikoja, jotta nämä maahanmuuttajamiehet, jotka tulevat viisi minuutti ennen sulkemista, voisivat oman kulttuurinsa mukaisesti tulla illalla tänne kirppikselle. (Lähde: Uusi Suomi 6.8.2015)
* * *
b2, Lammi) Kauppias sai varastelusta tarpeekseen
Lammin pakolaiskriisi pahenee
ESS–Markku Peltonen
Lammi
– Aikaisemmin kirpputorin pito oli hauskaa, mutta nyt tästä on mennyt maku. Terveyskin reistailee, kun koko ajan saa vahtia asiakkaiden myyntiin tuomia tavaroita, puuskahtaa lammilaisen Kirpputori Kiertolaisen omistaja Anja Jussila.
80-vuotiaan yrittäjän tuskastumisen jäljet johtavat pakolaisten vastaanottokeskukseen. Jussilan mukaan pieni osa keskuksen asukkaista on ottanut kirpparin toistuvien näpistelyretkien kohteeksi.
Jo aikaisemmin kyräilyksi muuttuneet paikallisten asukkaiden ja pakolaisten välit ovat siten käymässä yhä tulehtuneemmiksi. (lähde: E-SS/Hommaforum 7.12.2009) <- !
Niin, SPR:n rahanahneet *t, oliko teillä vielä jotain muuta?
Digitalisoitumisen varjopuolet: Miten internet sekä yhdistää että eristää
ihmiset?
-
Digitalisoituminen on mullistanut ihmisten arjen, tehnyt tiedon
saatavuudesta helpompaa ja avannut uusia väyliä yhteydenpidolle sekä
kaupankäynnille. Int...
3 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti