tiistai 24. helmikuuta 2015

Pisararata on tarpeetonta ja turkasen kallista unelmahöttöä

Huolimatta joidenkin poliitikkojen ja median, erityisesti Pravdan jatkuvasta rumputulesta ainakin yksi mies on selkeän johdonmukaisesti vastustanut tätä täysin järjetöntä hanketta.

Hän on Suomen rautatiematkustajat ry:n puheenjohtaja Kalevi Kämäräinen. Lainaan hänen tuoreimpia aiheeseen liittyviä kirjoituksia.

Tähän mennessä tapahtumaketju on huipentunut uutiseen, jossa Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Matti Saarinen kertoo vaikutelmiaan päivän kokouksesta. Kokoukseen osallistui myös liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko, joka ei ole vaivautunut vastaamaan tiedotusvälineen yhteydenottopyyntöön.

Saarinen toteaa, ettei Pisara saa rahaa ainakaan esitellyn lisätalousarvion kautta, vaikka hän pitää hanketta välttämättömänä ja toivoo sen vielä lähtevän liikkeelle ennen jo häämöttäviä vaaleja. Toisaalta Saarinen arvelee, ettei toive toteudu ja että ratahankkeesta tulee vaaliteema asetelmalla pääkaupunkiseutu vastaan muu Suomi.
("Pisara-rata: virallista kuolinilmoitusta vailla?", 12.2.2015)

Helsingin Sanomat hoputtaa pääkirjoituksessaan hallitusta tekemään Pisara-radan rahoituspäätöksen alkavalla viikolla. Perusteluiden sokerina pohjalla on radan haaveiltu yleisvaltakunnallinen merkitys:

”Hankkeen vaikutus ei kuitenkaan rajoitu pelkästään Helsinkiin. Jos Pisararadan avulla voitaisiin poistaa junaliikenteen pahin ja eniten ongelmia aiheuttava pullonkaula, vaikutus näkyisi pääkaupunkiseudun liikennejärjestelyjen lisäksi koko maan rautatieliikenteessä.”

Lehden ”unohtamat” tuoreet selvitykset ovat kuitenkin jo upottaneet hankkeen paikallistasolle ja romuttaneet aiemmat käsitykset sen hyödyllisyydestä.
("Helsingin Sanomat haaveilee – entäpä hallitus?", 22.2.2015)

Hankkeen lobbarit tuntuvat olevan harvinaisen kovapäistä väkeä. Edelleen tätä poskettoman kalliiksi tulevaa, täysin turhaa hössötystä perustellaan muun muassa EU-tuella (jonka suomalaiset veronmaksajat maksavat) ja pelottelulla siitä, että ellei tätä hullutusta aloiteta heti, juuri nyt, seurauksina ovat  vedenpaisumus, kulkutaudit, sata vuotta kestävä auringonpimennys ja Suomen kansainvälisen maineen ikuinen menetys. Hui hirveetä!

Älkää uskoko näitä pelottelijoita, uskokaa ja luottakaa mieluummin Kalevi Kämäräiseen. Kiitos Kalevi, että olet jaksanut taistella näitä tuulimyllyjä vastaan. Olet hieno mies.

Lisäys 24.2.2015

YLE uutisoi näin.
Pisararataa ei tule – ainakaan nyt
Pääkaupunkiseudulle kaavailtua Pisararataa ei toteuteta ainakaan tässä vaiheessa.
-
Ministeri Rinne on pahoillaan hankkeen pysähtymisestä. Hänen mielestään hanke olisi ollut merkittävä koko Suomen ja pääkaupunkiseudun kannalta.

Hohhoijaa, kylläpä rupesivat Rinteen niin sanotut perustelut haukotuttamaan. Latteuksien sijaan Rinnekin voisi perehtyä tosiasioihin, pandemrix-Paulanakin tunnetulta liikenneministeri Risikolta tosin ei kannata kysyä mitään. Joko Risikko ei vaivaudu vastaamaan tai ei ymmärrä, mistä oikeasti on kysymys.

Lisäys 24.2.2015

Helsingin kaupunginhallituksen jäsen Pilvi Torsti (sd) syyttää valtiota sopimusrikkomuksesta.

– Valtio on nyt päättänyt hakea EU-rahoitusta, mutta jätti Pisara-rahoituksesta päättämisen seuraavalle hallitukselle. Samalla valtio ei täytä sopimusta, jonka se pääkaupunkiseudun kuntien kanssa teki.

Vassareiden Aino Pekosta pitäisi jonkun nyt äkkiä mennä lohduttamaan, niin pettynyt hän on.

– Hallituksessa on unohdettu, että Pisararadan toteuttaminen on koko maan junaliikenteen kannalta pakko tehdä. Pisarahanke edistäisi Suomen taloutta, sillä 45 prosenttia BKT:sta syntyy kasvukäytävällä Helsinki-Hämeenlinna-Tampere. (lähde: YLE)

Virheiden Anni Sinnemäki ruoskii Reuma-Paulaa (lähde: YLE).

– Näyttää myös siltä, että liikenneministeri Risikko jotenkin katsoo, että hän ikään kuin saa jotain kunniaa siitä, jos hän erityisesti on torppaamassa tai hidastamassa sellaista hanketta, joka on pääkaupunkiseudun hanke.

Sinnemäen mukaan peruste ontuu, sillä hanke on valtion hanke ja liittyy koko rataverkon toimintaan.

– Tuntuu surulliselta, että poliittisia pisteitä voi saada siitä tai sankaruutta, jos erityisesti toimii pääkaupunkiseutua vastaan.



Tähänastiset avautumiset ovat menneet aivan käsikirjoituksen mukaan. Seuraavaksi käynee niin, että joku Liikenne- ja viestintäministeriön juoksupojan klemmarivastaavan sijaisen kaverin pikkuserkun melkein kaima selittää, että "ministeri Risikolla on kiire, ei hän nytkään ehdi hoitaa työtehtäviään".

Lisäys 26.2.2015

Demarien itkupotkuraivareita on ollut mukava seurata, mutta vielä mukavampi oli lukea Kalevi Kämäräisen uusin kirjoitus "Pisara-rata osana TEN-T-verkkoa tai jotain muuta EU:n rahoitusohjelmaa". Tässä maistiaisia, käykää ihmeessä lukemassa teksti kokonaisuudessaan.

Lähetimme tänään Pisara-rataa koskevan englanninkielisen kirjeen Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerille ja liikennekomissaari Violeta Bulcille. Kiinnitämme siinä huomiota ratahankkeen rahoittamisen perusteita koskeviin kysymyksiin.
- - -
Näistä syistä pyydämme komissiota avoimuuden nimissä julkistamaan kaiken Suomen hallituksen Pisara-rataa koskevan hakemusaineiston riippumatta siitä onko kyse TEN-T-varoista tai jostakin muusta rahoituslähteestä. Tämä on mielestämme tarpeen, jotta kansalaiset niin Suomessa kuin muuallakin voisivat vakuuttua onko varoja haettu väärin perustein vaiko ei ja jotta kansalaisilla myös on mahdollisuus reagoida mahdollisiin epäasiallisuuksiin. Lisäksi toteamme komission varapuheenjohtaja Jyrki Kataisen edistäneen Pisara-hanketta Suomen pääministerinä. Siksi hän on mielestämme esteellinen olemaan tekemisissä sen kanssa EU:ssa.

2 kommenttia:

  1. Kiitoksia kiitoksista! Tässäpä tuoreita "kehityskuvioita":
    http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/188783-pisara-rata-ja-eu-tuet-totuutta-taloudellisesti
    http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/188918-the-city-rail-loop-line-and-eu-subsidies-economical-with-the-truth
    EU-tukihakemuksen vielä harvoista toimivista linkeistä voi todeta, että olemme olleet Pisara-kriittisiä johdonmukaisesti jo ptkän aikaa:
    "Mielipiteessä M5 (Suomen Rautatiematkustajat ry) todetaan, että ohjelmassa ei ole esitetty lisäkapasiteetin tuottamista vaihtoehtoisin keinoin. Ratapihan häiriöherkkyys ja sääolosuhteet eivät poistu Pisaran rakentamisen myötä. Mielipiteessä on esitetty uusia vaihtoehtoja, mm. maanpäällinen rata kahdessa kerroksessa välillä Pasila-Helsinki on nostettu esille, samoin tunneli samalle välille sekä U-metro ja raitioliikenteen kehittäminen. YVA-ohjelman puutteena on todellisten vaihtoehtojen puute. Mielipiteessä on tuotu esille mielipiteessä M4 esitetyt näkökohdat Lentoradasta ja Tallinnan tunnelista sekä vaikutusalueesta." (23.7.2010, s. 6 / 10)
    http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%204.%20Consultation%20with%20authorities%20and%20public,%20EIA%20programme.pdf

    Terveisin Kalevi Kämäräinen
    http://www.rautatiematkustajat.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervehys Kalevi, kiitos kommentista ja linkeistä.

      Jonkinlainen suuruudenhulluus tuntuu vaivaavan päättäjiä, muuten nämä pisarat, guggenheimit ja muut olisi hiljaa haudattu. Tallinna-tunnelia pidän huonona vitsinä, sitä emme tule näkemään.

      Poista