Tänään 24.9. 2013 on se suuri päivä, jolloin Guggikset esittelevät uudet suunnitelmansa Helsingin toimipisteestään.
Toistaiseksi julkisuuteen on tullut mm. tämä väittämä.
Säätiö uskoo, että museo saavuttaisi vuosittain 550 000 kävijää.
Täysin epärealistista. Vaikka tuo lukema pitäisikin paikkansa, kuinka moni noista henkilöistä itse maksaa täyden hinnan pääsylipustaan?
Kokonaisuutena museon talousvaikutus toisi Helsinkiin rahaa 41 miljoonaa euroa vuodessa.
Millä perusteilla? Millä laskukaavoilla ja algoritmeilla juuri tuo summa?
OK, oletetaan että kävijöitä on tuo reilut puoli miljoonaa. Näistä jokaisen pitäisi jättää Helsinkiin 75 euroa.
Erittäin realistista, kun ottaa huomioon tietyt erityisryhmät kuten koululaiset ja opiskelijat, jotka saattavat kerran vuoteen moisessa pytingissä pakon sanelemina käydä.
Työpaikkoja museoon tulisi 110.
Hei, nyt aletaan päästä asiaan. Työpaikkojen määrä on kutakuinkin samalla tasolla kuin SPR:n hallinnoimissa vastaanottokeskuksissa. Olikohan G-säätiönkin ajatuksissa pitää museo auki 24/7/365?
Päivitän tätä kirjoitusta sitä mukaa kun saan lisätietoja, mutta jo nyt yksi asia on päivänselvä.
G-säätiö ja sen kelkkaan hypänneet Ritva Viljanen ja kumppanit yrittävät aikamoista kusetusta helsinkiläisten ja mahdollisesti muidenkin suomalaisten veronmaksajien piikkiin. Toivon, että tämä ns, "kusee kintuille".
Lisäys 24.9. 2013
Museon hallinnolliset kulut on puolitettu miljoonaan euroon ja arvioitua tuottoa on nostettu 7,7 miljoonasta eurosta 8,1 miljoonaan euroon.
- Siistii! Hiffaatteks te, miten mä sain taulukkolaskennassa pyöräytettyä lukemia ja näin hienosti ylöspäin? Saanks mä nyt sen luvatun palkankorotuksen ja matkan Balille?
Lisäys 24.9. 2013
130 miljoonan rakennusmaksut jäävät kaikissa ehdotetuissa malleissa valtion ja Helsingin kaupungin harteille.
Silleesti. Kuka oikeasti uskoo, että tuo 130 miljoonaa euroa riittää, varsinkin jos ko. pytinkiä aletaan rakentaa Guggiksien havittelemaan paikkaan Helsingin etelärantaan? Vertailun vuoksi: suomalaisia enemmän hyödyttävän uuden Lastenklinikan budjetti on samaa suuruusluokkaa.
Museon 23 miljoonan lisenssimaksu sekä arkkitehtuurikilpailu kustannettaisiin yksityisellä rahalla.
Kuka maksaa nuo 23 miljoonaa euroa? Onko tästä kenties jo esi- tai aiesopimuksia?
hallinnollinen maksu on laskettu aiemmasta kahdesta miljoonasta yhteen miljoonaan euroon.
Hetkinen: Guggigset siis vaativat, että joku muu maksaa rakennuskulut, "yksityinen raha" hoitaa lisenssimaksun 23 miljoonaa euroa, mutta he armollisesti suostuvat tiputtamaan "hallinnollisia maksuja" kahdesta miljoonasta yhteen miljoonaan euroon.
Mikäli minä saisin päättää tästä asiasta, sanoisin Guggiksille suoraan:
Painukaa vittuun täältä ennen kuin suutun. Aikaa tasan kolme sekuntia. Aika alkaa nyt.
Lisäys 25.9. 2013
The Ritva avautuu asiassa, joka käsittääkseni ei kuulu hänen toimivaltaansa.
Tontin omistaa Helsingin kaupunki. Apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljasen mukaan tontti joutaisi.
– Siinä on tällä hetkellä parkkipaikkoja. Merenrannan komeimmilta tonteilta ajaisin autot kylmän rauhallisesti pois, Viljanen sanoo Uudelle Suomelle.
Seuraavaksi säätiön pitää tehdä esitys tontin varaamisesta. Esityksen käsittelee Helsingin kiinteistölautakunta, jonka jälkeen kaupunginhallitus päättää tontin varaamisesta.
Viljasen tiedossa ei ole, että tontille olisi kilpailevia ehdotuksia.
Mikäli oikein olen Hellsingin nokkimisjärjestyksen ymmärtänyt, kiinteistöasiat ovat Viljaskan aate- ja puoluetoverin Hannu Penttilän hiekkalaatikko.
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän toimialaan kuuluvat kaavoitusta ja muuta maankäytön suunnittelua koskevat asiat sekä kiinteistötoimi, rakennusvalvonta, asuntopolitiikka ja asuntoasioiden hoitaminen.
Guggiksen havitteleva tontti.
Kuten kuvasta näkyy, arkkitehtonisesti WOW- ja muita elämyksiä takuulla tuottavan rakennuksen tiellä on muutamia esteitä. Sitä kaikista asioista kaiken tietävä The Ritva ei osannut sanoa varmaksi, mitä tapahtuu Makasiiniterminaalille eikä sitäkään, minne terminaalista nyt liikennöivien laivayhtiöiden toiminta siirtyy. Niin, sehän ei tietenkään ole keltään pois, jos valtio maksaa Makasiiniterminaalinn purkamisesta ja pysäköintialueen "revisiosta" koituvat miljoonakulut. Entäs mahdollinen uusi terminaali ja sen vaatima infra? Kuka sen maksaa? Kuka oikeasti uskoo, että Guggiksen esittämä rakennuksen kustannusarvio 130 miljoonaa euroa on edes lähellä tulevia, toteutuvia kustannuksia? Esitän omana arvionani, että kaikkinensa kustannukset ovat vähintään 300 miljoonaa euroa.
Toki meidän Ritvamme saa sinnekin leikkimään mennä, mutta tuokoon mukanaan omat lelunsa. Leikkikaveriksi saattaa haluta tulla mukaan Vihreiden Mari Puoskari, joka oli täysillä mukana tukemassa jo Guggisten edellistä esitystä.
Vielä yksi asia tästä Guggis-kusetusyrityksestä. Venäläiset.
Mikseivät Guggikset edes yritä etabloitua Pietariin tai Moskovaan, koska venäläiset tuntuvat olevan aika tärkeässä osassa mahdollisten pääsylipputulojen suhteen?
Siksi, että sieltä heidät heti naurettaisiin ulos, mahdollisesti villin lännen tyyliin tervattuina ja höyhenpuku päällään. Siksi.
Digitalisoitumisen varjopuolet: Miten internet sekä yhdistää että eristää
ihmiset?
-
Digitalisoituminen on mullistanut ihmisten arjen, tehnyt tiedon
saatavuudesta helpompaa ja avannut uusia väyliä yhteydenpidolle sekä
kaupankäynnille. Int...
3 tuntia sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti